Je huis organiseren met deze 7 tips

Je huis organiseren met deze 7 tips

Een georganiseerd huis - dat willen we allemaal wel! Maar hoe pak je dat goed en efficiënt aan? Lees onze 7 handige tips om je huis te organiseren.

1. Een huis zonder troep

Je huis organiseren begint bij opruimen. Met allerlei troep door je huis is het natuurlijk verre weg van georganiseerd. Op Stofzuigerzen hebben we natuurlijk al veel geschreven over opruimen, maar het kernpunt is dat je alle losse spullen uit het zicht haalt. Stop de spullen in dozen, verstop het onder de bank of koop een kast met deuren.

Hoe dan ook – zorg dat overbodige troep uit beeld is verdwenen. Dit is niet alleen veel georganiseerder, maar brengt ook een rustige en opgeruimde sfeer met zich mee.

2. Geef spullen een vaste plek

Voortbordurend op de eerste tip, maar zeker belangrijk bij het organiseren van een huis is het geven van een vaste plek. Leg alle kleding in een kledingkast en het servies in de keuken.

Iets minder gecategoriseerde spullen als pennen, tijdschriften, papieren of kabels moeten een vaste plek in je huis krijgen. Zorg dat de plek voor deze spullen voor iedereen duidelijk is, zodat daar geen verwarring over kan ontstaan.

Blijven er spullen liggen die geen vaste plek hebben? Doe deze dan bij elkaar in een doosje of lade. Dan hebben deze items alsnog een vaste plek gekregen.

3. Maken van lijstjes en checklists

We zijn gek op het maken van lijstjes en checklists. Of het nou over de boodschappen gaat, over de schoonmaaktaken die nog gedaan moeten worden of over de mailtjes die nog verstuurd moeten worden. Het maken van lijstjes zorgt dat je lekker georganiseerd bezig bent.

Hang de lijstjes op een plek die je vaak ziet en niet uit het oog verliest. Ook worden de andere gezinsleden regelmatig herinnert aan de taken die nog gedaan moeten worden.

4. Goed gestyled huis

Een huis organiseren heeft niet alleen met de inhoud maar ook met het aangezicht te maken. Een goed gestyled huis is voor het oog veel georganiseerder. En dat doe je door samenhang in je interieur te brengen. Bijvoorbeeld door kleuren die in verschillende meubels en accessoires terugkomen, of in een bepaald materiaal wat je geheel doorvoert.

5. Routine aanbrengen in huis

Het begrip organiseren staat gelijk aan patronen, wat weer gelijk staat aan een vaste routine. Kortom: door een routine aan te brengen in huis, wordt het allemaal veel meer georganiseerd.

Vooral in een nieuw huis, met een nieuwe indeling kan die routine soms ontbreken. Probeer toch voor jezelf een vast patroon uit te stippelen die je vol kunt houden. Dit voorkomt een grote chaos. 😉

6. Minder tijd kwijt aan het huis organiseren

Niet alleen het huis, maar ook de andere gezinsleden vormen een onderdeel van een georganiseerd huis. Zorg dat iedereen een vaste taak in huis heeft. Iedereen heeft zo zijn eigen kwaliteiten, dus pas de taak daar op aan.

Je kunt de taken ook per week of per maand verdelen, zodat iedereen even veel doet. Of even weinig, want als je samen zorgt voor een georganiseerd huis, kost het het bijhouden van het huishouden veel minder tijd.

7. Op dezelfde waslijn zitten

Binnen een huishouden is belangrijk op dezelfde (was)lijn te zitten. Als het voor ieder gezinslid duidelijk is wat wel en niet kan, zal alles in huis een stuk soepeler verlopen en is je huis veel georganiseerder.

Als je kinderen hebt, kun je dit op een speelse manier uitleggen, zonder streng over te komen. En juist de structuur van een georganiseerd huis, is voor kinderen heel belangrijk. Zo heeft iedereen er baat bij.



één reactie

  1. Conny
    21-02-2017

    Tip wrijf een kunstof blad van je keuken in met autowas alle krasjes verdwijnen en het is daarna makkelijker schoonhouden

Laat een reactie achter

© 2017, Stofzuigerzen. Alle rechten voorbehouden.

Gratis eboek om je huis schoon & opgeruimd te houden (+ handig schoonmaakrooster)

Tijd besparen in het huishouden? Download dan nu ons gratis eBoek, plus handig schoonmaakrooster.
Meer dan 30.000 Stofzuigerfans gingen je voor!

We sturen geen spam en je gegevens blijven tussen ons.