Op zoek naar gezonde & betaalbare weekmenu’s? Klik hier...

Administratie op orde brengen – 6 makkelijke tips

Ben je chaotisch ingesteld en zie je door de bomen het gekapte bos niet meer? Lees dan snel onze 6 tips om je administratie snel weer op orde te hebben!

🐐 Dit artikel is geschreven door Jelle.

1. Nee-nee sticker op je deur plakken

Meerdere keren per week haal je wel weer een stapel folders tussen je belangrijke brieven van de deurmat waar je vervolgens niets mee doet. Ben je bang dat je alle aanbiedingen mist als je een nee-nee sticker op je deur hebt geplakt? Lees dan dit artikel eens en kijk hoe je toch kunt profiteren van alle aanbiedingen én stickerkortingen, zonder al die stapels folders. Dit is een snelle stap die je kunt zetten om je administratie op orde te brengen.

2. Zet afspraken in een online agenda

Schrijf je alle afspraken nog in een papieren agenda? Stap dan over op een online agenda of to do programma, zoals het gratis Google Calendar of Wunderlist.

Heb je al een mailaccount bij Google (gmail), dan heb je standaard Google Calendar waarmee je handig en overzichtelijk al je afspraken in bij kunt houden, tijdstippen kunt vermelden en anderen voor deze afspraak uit kunt nodigen. Heb je iemand anders uitgenodigd voor een afspraak, dan verschijnt de afspraak direct in hun eigen agenda. Handig en fijne tool om nooit meer een afspraak te vergeten.

3. Maak een duidelijk overzichtelijk van je administratie

Eerder schreven we een artikel over het opzetten van je eigen thuisadministratie. Hierin leren we je dat je je administratie pas op orde kan hebben, als je een makkelijk systeem hiervoor hebt opgezet. Heb je je zwemdiploma’s tussen je energierekeningen opgeborgen of weet je niet eens waar je alle rekeningen opgeborgen hebt? Lees dan snel dit artikel door en zie hoe je eenvoudig een thuisadministratie opzet.

4. Te laat met betalen – schrijf het op (of betaal direct)

Betaal je je rekeningen veel te laat, omdat je het simpelweg vergeet? Zet deze in je agenda of betaal de rekening direct (dan ben je er maar van af). Op alle rekeningen staat altijd een uiterste betaaldatum. Je administratie thuis bijhouden zorgt er niet alleen voor dat je geen verhoogde rekeningen krijgt (vanwege extra administratiekosten), het zorgt ook voor meer rust in je hoofd. En dat is ook wat waard.

Als je een rekening te laat betaalt, wordt de rekening na een eerste herinnering verhoogt met administratiekosten, de tweede keer met nog een verhoging en dit blijft maar oplopen tot je je op een gegeven schrikt het enorm hoge bedrag. Zonde van het geld.

5. Zorg voor een administratieve taakverdeling in huis

Zorg ervoor dat je partner en jij duidelijk zijn in wie de administratie doet. Maak dus duidelijk wie de rekeningen betaalt en opbergt en wie een andere taak heeft, op deze manier creëer je duidelijkheid en zullen te laat betaalde rekeningen niet snel meer voorkomen.

6. Zet je rekeningen op de automatische piloot

Krijg je iedere maand nog rekeningen binnen van de sportschool, een club waar je lid van bent of van je telefoonrekening? Schakel dit dan over op automatische incasso. Dan hoef je je niet meer druk te maken over de facturen die nog betaald moeten worden, dit wordt nu heel makkelijk voor je gedaan.

Wel is het altijd even goed om zo’n 1x per maand even snel via de online afschriften te kijken wat er is afgeschreven, zodat je hier van op de hoogte bent en actie kunt ondernemen waar nodig.

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

4 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 e.wirds

    Handige tips! Administratie last is voor ieder rot werk, of het nou om het bedrijfsleven gaat of in een thuissituatie.

  2. 🐐 Maris

    Hallo,

    wat is de officiële bewaartermijn van documenten? 7 of 10 jaar?

  3. 🐐 Bas

    Beste Maris (en andere lezers),

    Het officiële bewaartijd van je administratie is 7 jaar.
    Ik heb trouwens met veel plezier het artikel houd je administratie op orde doorgelezen.
    Zelf heb ik een artikel geschreven over de meest voorkomende valkuilen waar ondernemers intrappen met
    betrekking op hun administratie.

  4. 🐐 Jeroen

    De bovenstaande adviezen zijn goud waard. Een goede administratie is deels wat een onderneming succesvol maakt. Echter als ondernemer zit je daar eerlijk gezegd niet op te wachten. Maar het is ook zaak om bij de uitbesteding daarvan een bedrijf te hebben die enige affiniteit heeft met het soort bedrijf dat je bestiert.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate