Je bureau opruimen volgens het slimme SOS-systeem

Je bureau opruimen volgens het slimme SOS-systeem

Lijkt je bureau meer op een opslagplaats van een papierwinkel, zie je door de brieven de rekeningen niet meer en kan je je pennen, paperclips en potloden niet meer vinden onder die talloze stapels papier? Dan zijn deze tips wellicht voor jou erg handig!

Hoe ruim je je bureau snel op? We werken volgens het SOS-systeem, wat net zoveel betekent als: sorteren, opbergen en schoonmaken.

1. Sorteren

Allereerst sorteren die papierhap. Reclame bij reclame, rekeningen bij rekeningen en belangrijke papieren bij belangrijke papieren. Maak stapels. Waar laat je de reclame of wat ga je met de reclame doen? Opruimen, bewaren of weggooien? Maak een keuze en doe het snel. Wat ga je met de rekeningen doen? Opbergen in een mapje of misschien zelfs snel betalen. De belangrijke papieren, waar laat je die? Zoek en verzin makkelijke plekjes. Kortom: je bureau opruimen is een kwestie van sorteren en (jong)leren.

2. Opbergen

Zoek geschikte plekken om de chaos op je bureau op te ruimen. Pennen doe je bij elkaar, bijvoorbeeld in een daarvoor geschikt pennenbakje. Nog leuker, heb je een leuk vaasje of glaasje, zet daar je pennen in! In plaats van alles op je bureau te laten rondslingeren, koop een magneetbord en hang daar die leuke kaarten op, maar ook die acceptgiro die je volgende week moet betalen! Belangrijke papieren, stop het in een mapje of bij veel papieren of administratie, meerdere mapjes!

3. Schoonmaken

En nu is het tijd om je bureau schoon te maken. Stofzuig eerst de bergen stof op. Een bureau kan ook een behoorlijke stofaantrekker zijn, vooral als je van je bureau een opslagplaats hebt weten te maken. Even stofzuigen dus. Staat je pc of laptop ook nog op je bureau? Neem die even mee, wel opletten dat je de toetsenbordtoetsjes niet mee opzuigt.

Is je bureau en eventueel computer stofvrij gemaakt dan neem je nu met een schoon sopje en doekje je bureau af. Et voilá, je bureau is weer zichtbaar en opgeruimder dan ooit.

En mocht je bureau weer een papier opslagplaats gaan worden, hanteer dan weer het SOS-systeem: Sorteren, opbergen en schoonmaken! Onthoud dat voor de volgende keer als je je rekeningen weer aan het zoeken bent. Succes!

3 reacties

  1. Miriam
    12-06-2013

    Vraagje waar ik al een poos mee worstel: Hoe ruim ik netjes, overzichtelijk, knooploos en toch bereikbaar al mijn opladers op? Het worden er namelijk steeds meer (ik vermoed ergens een nestje…). Ik heb momenteel drie bakjes ervoor, waarvan eentje op mijn bureaublad achter mijn laptop voor de meest gebruikte en twee in het kastje boven mijn bureau (omdat het niet meer in eentje paste). Toch ben ik altijd aan het zoek, uit de knoop aan het halen en aan het foeteren als ik toch weer de verkeerde te pakken heb. Hebben jullie tips?

  2. Jet
    13-06-2013

    He Miriam,
    Ik worstelde hier ook altijd mee. Heb nu alle opladers etc apart in een opengeknipt wcrolletje gedaan, waardoor ik vele wcrolletjes in een la heb. Tevens heb ik aan alle snoeren een plakbandje met papiertje ertussen gedaan waarop het toestel staat. Hoop dat je iets aan de tip heb.

  3. Barbara
    23-02-2016

    Een labeltje geven vind ik een hele goeie tip, thnx Jet!

Laat een reactie achter

© 2017, Stofzuigerzen. Alle rechten voorbehouden.