Beginnen met je huis opruimen – hoe begin je?

Beginnen met je huis opruimen – hoe begin je?

Struikel je over alle troep in huis en ligt je gootsteen vol met vieze vaat, omdat je er simpelweg geen plek voor kunt vinden? Dan is tijd om je huis op te ruimen - met onze tips kun je direct beginnen!

Waarom is een opgeruimd huis zo fijn?

  • Al die spullen die je al jaren kwijt was, vind je na het opruimen snel weer terug.
  • Een opgeruimd huis is makkelijker schoon te maken, doordat er geen troep meer in de weg staat.
  • Je bespaart enorm veel tijd met een opgeruimd huis.
  • Een opgeruimd hoofd staat bijna gelijk aan een opgeruimd huis. Het geeft je een heel fris gevoel.

Begin vandaag nog met het opruimen van je huis. Wij nemen je stap voor stap mee om je huis eens lekker op te ruimen. Doe je mee?

1. Pak één categorie per keer aan

Word niet neerslachtig, omdat je vandaag vol goede moed je hele huis van onder naar boven wilde gaan opruimen. Je huis opruimen is namelijk een hels karwei als je dit in slechts één dag wilt doen. Zeker als je het al een lange tijd steeds weer hebt uitgesteld. Vandaar dat het advies dan ook is om je opruimsessie te verdelen per categorie en dit over meerdere dagen te verspreiden. Dit heeft bovendien een aantal heel bijkomstige voordelen:

  1. Je wordt iedere keer weer opnieuw beloond als je een categorie hebt opgeruimd.
  2. Een minder overweldigd gevoel, omdat je het opruimen in sessies verdeelt.
  3. Het kost je een stuk minder energie.

En daar doe je het tenslotte voor toch? Om jezelf een schouderklopje te geven, en ook een beetje omdat een opgeruimd huis je zoveel rust en vrijheid geeft dat je er iedere dag weer van zult genieten.

Ben je toch in een ADHD-bui en wil je je huis vandaag eens snel opgeruimd hebben? Lees dan zeker ons eerdere artikel met razendsnelle opruimtips.

2. Pak alles wat los en vast zit

Nu je hebt besloten om één categorie op te gaan ruimen, dan is het tijd om álles wat in deze categorie zit erbij te pakken. Heb je ervoor gekozen om je kleding voor eens en voor altijd uit te mesten, pak dan alle kleding bij elkaar (inclusief beddengoed, schoenen en handdoeken).

3. Maak vervolgens van alle spullen een duidelijke keuze

Een keuze maken tussen welke kledingstukken je wilt houden en welke je weg wilt doen is niet zo moeilijk. Twijfel je nog tussen een bepaalde broek, bedenk dan of je de broek het afgelopen jaar met plezier hebt gedragen. Zo niet, hup in de zak van max!

Ben je alle spullen die een emotionele waarde hebben aan het verzamelen (oude schoolfoto’s, kandelaar van je overleden grootouders), dan kan dit een stuk lastiger zijn. Pak in ieder geval dus alles bij elkaar.

Ik heb van vroeger nog een klein stapeltje schoolspullen, maar heb het beperkt tot enkele schriftjes en plakboeken. Ik vind één schriftje met al die taalfouten al meer dan genoeg – ook voor mijn zelfvertrouwen overigens.

In alle gevallen geldt dat je met vaak 90% iemand anders heel blij kunt maken met jouw afgedankte spullen. Doe iemand die ook nodig moet opruimen een lol en sla ze deze uitdeelronde een keer over. Dat scheelt ze bij hun opruimsessie een hoop tijd. 😉

  • Kleding die je niet meer draagt kun je weggeven aan iemand in je omgeving of in de zak van max stoppen.
  • Boeken die je niet meer leest kun je heel simpel tweedehands op bol.com verkopen.
  • Marktplaats blijft een ideale plek om spullen weg te doen.
  • Taalschriften uit de 5e klas door de papierversnipperaar halen en nooit meer aan terugdenken.

4. Zet alle spullen terug op de juiste plek

Heb je dus besloten dat je bepaalde spullen écht wilt houden, bedenk dan direct de plek waar je het wilt hebben. Kleding hoort duidelijk terug in de kledingkast, maar geef alles een duidelijke plek zodat je partner weet waar hij of zij alles moet terugleggen. Dit is direct het moment om iets een nieuwe plek te geven.

5. Houd minder spullen dan je nu hebt

Dit is de belangrijkste tip – Zorg dat er meer spullen je huis uitgaan, dan dat er binnenkomen. Klinkt logisch, maar het is niet altijd makkelijk. Als je door de winkelstraat loopt word je vaak toch nog verleid om impulsaankopen te doen. Kijk of je jezelf hiervoor kunt behoeden, want wat voegen al die spullen toe aan je leven?

Geef jezelf de regel dat voor iedere nieuwe aanschaf er minimaal 2 spullen je huis weer verlaten.

Maak je leven simpel & begin nu écht met opruimen

Minimaliseer je spullen en maak je leven simpel – met dit handige stappenplan voor een simpeler leven.

Met behulp van de nieuwe eCursus Minder meuk, meer leuk van onze grote zus soChicken bouw je stap voor stap aan een leven dat draait om voldoening, vrijheid, plezier en eenvoud.

Leef simpel en ongehaast en richt je op de dingen die jij leuk en belangrijk vindt.

Lees meer en schrijf je direct in…

9 reacties

  1. Tante Nurjen
    09-08-2017

    Het is ZO moeilijk voor me. Ik begin elke keer weer en straik weer vandag ga ik het weer proberen. Mijn zoon die heelveel geduld met me heeft komt me later helpen doet ie altijd MAAR soms gaat het gewoon niet.Ik heb jullie artikel gelezen en zag een heleboel gelijkheden net als ik heb om op te ruimen net als; vandaag de gang en een beetje de woon kamer.God help me dit is al acht jaren zo, na mijn scheiding en verhuizing leef ik in dit meuk.Ik schaamde me verschrikkelijk over vooral als de dokter moest komen, als ik mijn hart problemen kreeg en vak met de ambu naar de ziekenhuis moest. Maar ik moest het kwijt soms willen fam. helpen maar dan willen ze alles weg gooien en dan wil ik niet meer dat ze komen helpen want, voel ik me in een hoek gezet.

  2. Ineke
    23-08-2017

    Tante Nurjen,
    Vraag bij de Gemeente of ze je via de WMO kunnen helpen.

  3. Moon
    06-09-2017

    heb je een scanner?
    op een usb stick passen 1000en foto’s
    de mooiste foto’s bewaar je of als je ze toch ingescand hebt afspelen op een digitale fotolijst
    kan je de rest gewoon weg doen

  4. Dydah
    01-11-2017

    Ik maak de stapjes nóg kleiner. Per ruimte neem ik drie keer per week 1 onderdeel om op te ruimen. Dus 1 plank of 1 laatje. Pas als die ruimte klaar is ga ik over naar de volgende ruimte. Spullen die nog goed zijn geef ik weg via de diverse Facebook groepen die er zijn. Ook nog leuk voor de contacten.

  5. Hennie
    08-11-2017

    Hallo Billy,
    Door Jelle en jou ben ik op de goede weg. Een opgeruimd huis en aders denken en ontspannen.
    Nu heb ik nog een hele grote klus te gaan ,wat ik steeds op pak en weer uitstel en weer weg moffel .Dat zijn foto,s.Duizend en nog wat .Weg gooien ,zonde ,familie geven zonde,kijk ik er naar haast nooit .Drie keer een meter albums. Twee tassen van vakantie reizen wat moet worden ingeplakt,maar geen zin in heb. Twee dozen vol. Jammer om weg te doen. Waarom wel alles zonder zorgen opruimen en daar niet toe komen.

  6. M
    05-12-2017

    Tante Nurjen, in welke omgeving woont u? Ik doe bij klanten naast de schoonmaakwerkzaamheden ook andere taken. Dit doe ik in overleg met de klant. Meestal maken we bv. een schema en een aantal opruimafspraken.

  7. Elise
    05-12-2017

    Huur een kraam bij een winkel van Jouw Martktkraam. Er zijn inmiddels 35 winkels door heel Nederland. Verkoop je spullen, de opbrengst is helemaal voor jou!

  8. Juultje
    06-12-2017

    ‘n bestemming zoeken voor je overtollige spullen is op jullie manier nogal tijdrovend :-).
    breng ALLES naar de Kringloopwinkel. wel eentje met een goed doel natuurlijk.

  9. Mink
    09-12-2017

    Als je moeilijk iets afmaakt, steeds afdwaalt geef jezelf dan steeds een taak, die je eerst miet afronden.
    Tip 2 maak er een spel/ uitdaging van om wanneer je een ruimte verlaat in huis, het net iets netter achter te laten dan toen je binnenkwam. Pas op tip 1 en 2 kan je niet tegelijkertijd doen.
    Tip 3 voor de zorgzame types met verbeeldingskracht: die net alsof je het huis van een ander schoonmaakt on diegene te verrassen…
    Soms moet je vindingrijk zijn om iets wat saai is wat uitdagender te maken.
    Je kan ook steeds proberen in 10 minuten zoveel mogelijk te doen.

Laat een reactie achter

© 2017, Stofzuigerzen. Alle rechten voorbehouden.